Dear brothers and sisters, I started writing this sermon on 20 March, the first Spring Day. What does this time mean for you? One funny but true perception of this Spring/Easter time was shared with me by Pastor Dale Kaster: “When the Spring comes, the Czechs dig up the sidewalks and start having casts.” Funny and true. What does this mean? Why do we behave in this odd way? Having been restrained behind the closed doors for the fear of cold, ice, wind and darkness for half a year, the Spring/Easter days is the time of a release when we gladly leave our homes […]

Sermon on John 20:19-31 (by Martin Damašek)[...]

Dear brothers and sisters, nihil novum sub solum, the Romans used to say: Nothing new under the sun. In our arrogance and self-righteousness, we love to think there is progress and if only, if only everybody is absolutely free, if only everybody is absolutely equal and if only everybody is rightly educated to unroll his/her inner self, if only everybody is creative enough, etc.,  we would develop into the just and perfect beings and the world would become perfect. All these naïve fairy tales and self-righteous lies ended up in bloodbaths, misery, alienation, loneliness and despair. They all have been […]

Sermon on Exodus 17:1–7 (by Martin Damašek)[...]

Drazí bratři a drahé sestry v Kristu Ježíši, milí Kristovi přátelé!      Text Písma svatého, který je základem našeho společného uvažování nalézáme v Janově evangeliu, v kapitole 2, od verše 1. po 11. Starozákonním čtením je text z knihy Izajáš (61. kapitola, verše 1. až 6.), svatá epištola v Listu Římanům, kapitola 12., verše 6. až 15.).      Všechny, před několika okamžiky čtené texty, jsou prodchnuty milostí, nadějí a aktuálností. Jak povznášející a motivující jsou věty z knihy Izajáš: „Duch Panovníka Hospodina je nade mnou.“ „Vyhlásit zajatcům svobodu.“ „vyhlásit léto Hospodinovy přízně“. Jako by byla vyhlášena dlouhodobá kampaň, akce. Pojďme, pojďme, za tohle všechno nám Hospodin stojí. Svolává nás, abychom se přimkli, byli mu blíž. Nevynechá vznešené tituly […]

Kázání na 2. neděli po Zjevení (Dominik F. Žbánek)[...]

Dear brothers and sisters, a child is born, received with love by a loving mother and a responsible father. Not necessarily the most common picture, but a happy one. And when the time comes, the child takes his place under the law and experiences His first social meetings. Well done, observers may clap and commend. The bystanders are told about the adorable baby and how well He has done during His first outing. Then, the happy family returns back to their comfy home and the child is growing and becoming strong… A happy, adorable and warm story of the “winter holidays”, right? We […]

Sermon on Luke 2:22 – 40 (by Martin Damašek)[...]

Drazí bratři a drahé sestry v Kristu Ježíši, milí Kristovi přátelé!      Evangelium je prosté a čím více ho vysvětlujeme, tím více ho komplikujeme. Lutherova úvaha o tom, že se evangelium vysvětluje samo, nepozbyla nic na svém významu. Evangelium odhaluje tajemství Ježíšova života, texty epištol ukazují na způsob, jak přivést evangelium do našich životů, jak ho zužitkovat.      V dnešním evangelijním panorama Simeon i Anna velebí Ježíše, oba prorocky vyjadřují Ježíšův osud. Simeon poukazem na proniknutí meče naší vlastní duší, Anna tím, že o dítěti vypráví všem, kteří čekají vykoupení Jeruzaléma. Proniknutí meče naší duší má svůj důvod. Je to proto, aby vyšlo najevo myšlení mnohých srdcí. Jaký logický […]

Kázání na neděli po Vánocích (Dominik F. Žbánek)[...]

V Evangeliu podle Matouše, v kapitole 1., ve verších 18. až 23. nalézáme slovo od slova: Narození Ježíše Krista se událo takto: Jeho matka Maria byla zasnoubena Josefovi, ale dříve, než se sešli shlédalo se, že počala z Ducha svatého. Její muž byl spravedlivý a nechtěl ji vystavit hanbě. Proto se rozhodl propustit ji potají. Ale když pojal ten úmysl, hle Anděl Páně se mu zjevil ve snu a řekl: „Josefe, Syne Davidův, neboj se přijmout Marii, svou manželku, neboť co v ní bylo počato, je z Ducha svatého. Porodí syna a dáš mu jméno Ježíš. Neboť on vysvobodil svůj lid z jeho hříchů.“ To všechno se stalo, aby se splnilo, co řekl Hospodin ústy proroka: „Hle panna počne a porodí syna […]

Kázání na Štědrý večer (Dominik F. Žbánek)[...]

Dear brothers and sisters, we have come to the end of the church year. This year has been much different than other years for all of us, for the country and pretty much for everybody. Usually, other years, as the comfortable Westerners, we tend to have this naïve and rather optimistic attitude to the flow of the time of a year. On the New Year´s Eve we say by-by to the old year and welcome to the new one. Or, as the saying goes, “something ends and something new begins”, not a big deal, right? We change years and experiences like socks. […]

Sermon on Matthew 25:1 – 13 (by Martin Damašek)[...]

Lukáš 5,17-2617Jednoho dne učil a kolem seděli farizeové a učitelé Zákona, kteří se sešli ze všech galilejských a judských vesnic i z Jeruzaléma. Moc Páně byla s ním, aby uzdravoval. 18A hle, muži nesli na nosítkách člověka, který byl ochrnutý, a snažili se ho vnést dovnitř a položit před něj. 19Když viděli, že ho nepronesou zástupem, vystoupili na střechu, udělali otvor v dlaždicích a spustili ochrnutého i s lůžkem přímo před Ježíše. 20Když viděl jejich víru, řekl tomu člověku: „Tvé hříchy jsou ti odpuštěny.“ 21Zákoníci a farizeové začali uvažovat: „Kdo je ten člověk, že mluví tak rouhavě? Kdo může odpustit hříchy než sám Bůh?“ 22Ježíš však poznal jejich myšlenky a odpověděl jim: „Jak to, že tak uvažujete? 23Je snadnější […]

Kázání na 17. neděli po Trojici (Jaroslav Vokoun)[...]

Dear brothers and sisters, today, the zeitgeist, the spirit of the time, is a never ending dialog that is believed to cover all differences and join together whatever essentially different things or loyalties or to make things complicated or muddy so truth is hard to see. The old evil is still using the same deceiving tactics: “Did God really say…?” (Genesis 3:1) Who is to be trusted? And human hearts are restless in despair, torn apart by passions, pierced by hatred, cast away and wasted by evil – even in our own “tolerant” and “progressive” times.  But the Lord breaks in […]

Sermon on Matthew 6:24-34 (by Martin Damašek)[...]

Za základ dnešní promluvy je vzat text z alternativní řady, taktéž z Evangelia podle Lukáše, z kapitoly 7., od verše 36. po 50. Slyšíme tato slova: Jeden z farizeu pozval Ježíše k jídlu. Vešel tedy do domu toho farizea a posadil se ke stolu. V tom městě byla žena hříšnice. Jakmile se dozvěděla, že Ježíš je u stolu v domě farizeově, přišla s alabastrovou nádobkou vzácného oleje, s pláčem přistoupila zezadu k jeho nohám, začala mu je smáčet slzami a otírat svými vlasy, líbala je a mazala vzácným olejem. Když to spatřil farizeus, který ho pozval, řekl si v duchu: „Kdyby to byl prorok, musel by poznat, co je to za ženu, která se ho dotýká, že je to hříšnice.“ Ježíš mu na to […]

Kázání na 11. neděli po Trojici (Dominik F. Žbánek)[...]